+Dodaj ogłoszenie

Trzy rzeczy, o których musisz wiedzieć przed zakupem roweru elektrycznego!

Trzy rzeczy, o których musisz wiedzieć przed zakupem roweru elektrycznego!

W 1895 roku Ogden Bolton Junior umieścił silnik elektryczny w piaście roweru, niniejszym tworząc prototyp roweru elektrycznego. Jednak wynalazek nie przypadł do gustu zwolennikom jednośladowca. Dopiero pod koniec XX wieku podbił serca kolarzy na całym świecie: w 2016 roku kupiono ponad 210 milionów e-rowerów.  Sprawdź, co powinieneś o nich wiedzieć. 


Popularność rowerów elektrycznych 

Najwięcej rowerów elektrycznych kupuje się w Chinach – ponad 120 milionów użytkowników porusza się nimi po azjatyckich ulicach. W samym 2006 roku sprzedano 18 milionów modeli. Z roku na rok sprzedaż rośnie również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Niemczech, Szwajcarii i w najbardziej znanym na świecie rowerowym kraju – Holandii. Zauważalny jest bardzo dynamiczny wzrost zainteresowania modelem elektrycznym – każdego roku jego sprzedaż wzrasta prawie o 50%: w 2007 roku w Europie sprzedano 200.000 sztuk, w 2009 roku 500.000 sztuk, a w 2019 roku aż 700.000 sztuk! 

Jak działa rower elektryczny?

Rower elektryczny wyposażony jest w baterię, silnik elektryczny oraz komputer z wyświetlaczem, który steruje pracą silnika. Jeśli jednak komuś się wydaje, że to sprzęt przejmuje cały wysiłek, to jest w błędzie. E-rower wspomaga proces pedałowania i nie jeździ sam. To silnik o mocy dochodzącej do 500W wspiera pracę naszych nóg. 

E-rower występuje w wersji z silnikiem bezszczotkowym (droższy z większą wydajnością) lub w wersji z silnikiem szczotkowym (zakup roweru jest tańszy, niemniej pracuje z mniejszą wydajnością). Jest on montowany w pobliżu budowy suportu – silnik napędza koło pasowe albo łańcuch przymocowany do korby. Dzięki temu energia jest dostarczana do pedałów, a następnie do kół. 


Silnik można przymocować z tyłu, na środku lub z przodu roweru – ma to wpływ na jakość jazdy. Zamontowany z tyłu minimalizuje ryzyko poślizgu na drodze, ponieważ przekazuje moc bezpośrednio na tylne koło. Doskonale sprawdzi się do jazdy po mokrej nawierzchni i po bezdrożach. Silnik na środku roweru cechuje się dostosowaniem momentu obrotowego do pracy tylnego koła, dzięki czemu można znacznie łatwiej wjechać na strome zbocza. Silnik zainstalowany na przodzie pozwala rozłożyć masę całego roweru, jest też nieco prostszy w budowie i łatwiej go konserwować. 

Bateria w e-rowerze składa się z uszczelnionego kwasu ołowego (SLA), nikiel-kadmu (NiCad), wodorku niklu metalu (NiMH) lub polimeru litowo-jonowego (Li-ion), a jej żywotność zależy od rodzaju użytkowania. Koszt naładowania baterii do roweru wynosi zaledwie około 30-46 groszy! Na jednym naładowaniu, w zależności od pojemności akumulatora, prędkości jazdy, ukształtowania terenu i wagi rowerzysty, można przejechać 30-120 km. Osiągana maksymalna prędkość wynosi 25 km/h. 

Ile kosztuje rower elektryczny? 

Dobry rower elektryczny to wydatek kilku tysięcy złotych. Jak wybrać rower elektryczny? Przede wszystkim należy sprecyzować, do czego będzie nam służył: czy tylko do codziennej jazdy do szkoły lub pracy, czy może też będzie wykorzystywany do długodystansowych podróży poza miasto. Szczególną uwagę warto zwrócić na elektryczny rower trekkingowy Haibike od Green Bike i model roweru górskiego Giant Pro. Piękne, pastelowe modele damek oferują Rowery Miejskie (model Loft Go) lub Rowerowa Holandia (Sparta ION). Rowery elektryczne w atrakcyjnej cenie od 2499 złotych kupisz w sklepie Multibike.

Korzyści zdrowotne z jazdy e-rowerem

Rowery elektryczne są skutecznie wykorzystywane do rehabilitacji osób z problemami kardiologicznymi, ponieważ zmniejszają wysiłek pracy serca podczas samej jazdy. Wyniki badań naukowców z University of Tennessee dostarczają dowodów, iż wydatek energetyczny i zużycie tlenu w przypadku rowerów elektrycznych jest niższe o 24% niż w przypadku rowerów konwencjonalnych i aż o 64% w przypadku chodzenia. E-rower to także doskonały wybór dla osób zmagających się z nadwagą, które mogą mieć problemy ze stawami, zwłaszcza podczas jazdy pod górkę, ponieważ taka jazda nie obciąża organizmu jak tradycyjny dwukołowiec i pozwala pokonywać dłuższe dystanse w tym samym czasie. 


Rower elektryczny w zgodzie z naturą

Jazda na rowerze elektrycznym nie jest zagrożeniem dla środowiska, ponieważ e-rower nie emituje spalin. Jego zaletą jest energooszczędność. Badania Shreya Dave z Massachusetts Institute of Technology wskazują, że rower elektryczny jest 18 razy bardziej energooszczędny niż SUV, 13 razy niż Sedan i aż 6 razy niż transport kolejowy. Jedyną problematyczną kwestią może być konieczność  ładowania baterii. Niemniej od kilku lat trwają intensywne prace nad zastąpieniem ich energią słoneczną. 

Aktualną ofertę rowerów elektrycznych sprawdzisz tutaj.


Biuro obsługi klienta

Masz problem z funkcjonowaniem serwisu? Odezwij się do nas. Pomożemy!