+Dodaj ogłoszenie

Jakie znaczenie ma prawidłowe ustawienie roweru?

Jakie znaczenie ma prawidłowe ustawienie roweru?

Masz ochotę na rower? Po prostu wskakujesz i jedziesz! To wydaje się proste, prawda? Zanim rozpoczniesz sezon albo wsiądziesz na nowy rower, warto dowiedzieć się, jak dopasować ustawienia jego poszczególnych części. To ważne! Prawidłowe dopasowanie roweru pozwala ograniczyć ryzyko wystąpienia kontuzji, efektywnie wykorzystywać siłę mięśni, poprawić ergonomię jazdy i maksymalnie zwiększyć jej komfort.


Wysokość siodełka – jak ją dobrać?


1. Najprościej (i najmniej obiektywnie)

Usiądź na siodełku tak, aby miednica pozostała w poziomym ułożeniu. Pięta powinna swobodnie dosięgać pedała. Odpowiednie ułożenie znajdziesz metodą prób i błędów! W rowerach miejskich miednica powinna pozostać w pozycji neutralnej – zapomnij o poziomym ustawieniu! 


2. Metoda Le Minda

Dopasowanie wysokości zacznij od pomiaru dolnej kończyny. Oprzyj się plecami o ścianę, włóż między nogi książkę, tak, aby imitowała siodełko. Zmierz odległość po wewnętrznej stronie nogi, od górnej krawędzi książki do podłogi. Uzyskany wynik pomnóż przez 0,88. Ostateczny wynik powinien być taki sam, jak odległość pomiędzy suportem a górną krawędzią siodełka.


Kiedy siodełko jest za wysoko: 

  • moc generowana przez mięśnie zmniejsza się
  • zwiększa się ryzyko wystąpienia kolana biegacza (tak, przy jeździe na rowerze!), ze względu na ruchy boczne miednicy (zaburzenie stabilizacji centralnej kompleksu lędźwiowo-miedniczego może prowadzić do przeciążenia tkanek w tej okolicy)
  • można łatwo przeciążyć mięśnie (szczególnie mięśnie kulszowo-goleniowe, mięsień brzuchaty łydki, tylną ścianę torebki stawowej stawu kolanowego)

Kiedy siodełko jest za nisko:

  • balans mięśniowy jest zaburzony, co może prowadzić do przeciążeń i zmniejszenia mocy generowanej przez mięśnie
  • mięśnie nóg szybciej się męczą
  • staw rzepkowo-udowy i kaletka nadrzepkowa mogą ulec przeciążeniu


Kąt pochylenia siodełka – jaki jest odpowiedni?

Dobór odpowiedniego kąta pochylenia siodełka to kwestia bardzo indywidualna. Uzależniony jest od konkretnego stylu kolarskiego i indywidualnych predyspozycji.

Powszechnie proponuje się pochylenie siodełka do przodu pod kątem 10-15°. Z badań biomechanicznych wynika, że powinno to minimalizować przeciążenia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. 


Jak uzyskać odpowiednie nachylenie siodełka?

1. Ustaw rower na równej powierzchni, a stopy ułóż równolegle do podłoża. Pedały powinny znajdować się na jednakowym poziomie. Wyznacz odpowiedni kąt.

2. Pion (np. murarski) przyłóż do guzowatości kości piszczelowej. Pion powinien padać na wysokości lub za osią pedała. 

Kiedy siodełko jest za bardzo pochylone w przód:

  • grozi Ci nadmierna kompresja stawu rzepkowo-udowego
  • może wystąpić dysbalans mięśniowy


Kiedy siodełko jest nadmiernie pochylone w tył: 

  • skutkuje to nadmiernym rozciągnięciem mięśni pośladkowych i kulszowo-goleniowych. Przekłada się  to na zmniejszenie generowanej przez nie mocy i może zwiększać ryzyko urazu
  • może wystąpić dysbalans mięśniowy 


Długość ramy – jaka odległość pomiędzy kierownicą a siodełkiem jest odpowiednia?

Temat wyznaczenia odpowiedniej odległości między kierownicą a siodełkiem budzi sporo wątpliwości. W literaturze funkcjonują różne teorie na ten temat. Dodatkowo, ogromne znaczenie ma różnorodność konstrukcji technicznych i stylów kolarskich, a także indywidualne możliwości poszczególnych rowerzystów.

W kolarstwie szosowym ogólne zasady mówią, że odpowiednia odległość między kierownicą a siodełkiem:

  • powinna umożliwiać zachowanie przodopochylenia miednicy oraz neutralnych krzywizn kręgosłupa
  • powoduje, że łopatki są ściągnięte, a ręce względnie rozluźnione

WAŻNE: Większa odległość między kierownicą a siodełkiem umożliwia zachowanie aerodynamicznej sylwetki.

W kolarstwie miejskim:

  • miednica rowerzysty powinna być ustawiona neutralnie, a nie w przodopochyleniu
  • neutralne krzywizny kręgosłupa powinny być zachowane, łopatki ściągnięte, a ręce rozluźnione

Zasady określania odpowiedniej odległości między kierownicą a siodełkiem w kolarstwie górskim są podobne do tych, które obowiązują w kolarstwie szosowym. Stawiamy tu jednak bardziej na możliwość swobodnego manewrowania niż zachowanie aerodynamicznej sylwetki.

Dlaczego to jest ważne?

Zbyt mała odległość między siodełkiem a kierownicą może powodować:

  • zgięciowe ustawienie kręgosłupa, co w rezultacie może prowadzić do przeciążeń i urazów w tym rejonie
  • wadliwe ustawienie łopatek, na skutek czego może wystąpić przeciążenie obręczy  barkowej i odcinka szyjnego kręgosłupa 


Zbyt duża odległość między kierownicą a siodełkiem może sprawić, że:

  • ustawienie łopatek będzie nieprawidłowe (konsekwencje jw.)
  • praca kończyn dolnych zostanie zaburzona przez nieprawidłowe ustawienie miednicy
  • tkanki w okolicy kręgosłupa ulegną przeciążeniu


Jak odpowiednio ustawić pedały?

  • Podstawa pierwszej kości śródstopia powinna znajdować się nad osią pedała. Daje to warunki do wygenerowania maksymalnej dźwigni
  • Szerokość pedałów powinna być ustawiona tak, aby kolec biodrowy przedni górny (biodro), środek rzepki (kolano) i II kość śródstopia (stopa) znajdowały się w jednej linii. 

Zbyt szerokie ustawienie pedałów może spowodować, że:

  • kolana będą schodzić się do środka. To generuje przeciążenie przyśrodkowej części torebki stawowej, aparatu więzadłowego i łąkotki przyśrodkowej, co może prowadzić do ich urazu. 

Zbyt wąskie ustawienie pedałów może skutkować:

  • przeciążeniem bocznego przedziału stawu kolanowego. 

Nie jesteś pewien, czy Twój rower jest odpowiednio ustawiony? Skorzystaj z profesjonalnego bikefittingu i upewnij się, że jazda przyniesie Ci więcej pożytku niż szkody! To szczególnie ważne, jeśli na rowerze spędzasz sporo czasu!



Sonia Jóźwiak – fizjoterapeuta z pasji i zawodu. Absolwentka poznańskiej Akademii Wychowania Fizycznego na kierunku fizjoterapia, ze specjalnością fizjoterapia w sporcie. Dawniej wyczynowa sportsmenka, dziś wspiera innych sportowców w powrocie do zdrowia i utrzymaniu pełnej sprawności. Prowadzi prywatny gabinet Fizjoterapeuta Sportowy, gdzie otacza opieką m.in. zawodowych sportowców, w tym członków kadry narodowej muay thai.

Biuro obsługi klienta

Masz problem z funkcjonowaniem serwisu? Odezwij się do nas. Pomożemy!
574 140 550