+Dodaj ogłoszenie

Leśna przejażdżka przez Dziewiczą Górę

Wyjątkowo ciekawa trasa – na niewielkim dystansie można spotkać wiele interesujących miejsc.  Trasa jest atrakcyjna widokowo i bardzo łatwa do odnalezienie, bo w większości poruszamy się po oznaczonych szlakach rowerowych.

Wybieramy się na północ Poznania, aby odwiedzić Dziewiczą Górę i Owińska, słynne z opuszczonego zakładu psychiatrycznego i pocysterskiego klasztoru. Przygotuj siebie i swój rower na wymagający podjazd i zjazd z Dziewiczej Góry.

Na początku trasy podążamy za znakami Cysterskiego Szlaku Rowerowego – z ronda Śródka jedziemy wzdłuż brzegu Jeziora Maltańskiego. Przy końcu jeziora skręcamy przed nową trybuną i podjeżdżamy pod stromy podjazd, aż do mostku na rzece Cybina.

Niecałe 3 km dalej docieramy do źródełka i tam skręcamy w lewo, w leśną ścieżkę.  Kolejny zakręt w lewo wykonujemy ok. 0,5 km dalej – miejsce, gdzie należy skręcić rozpoznasz po rurze przechodzącej nad trasą. Dalej, za bunkrami, skręcamy w pierwszą drogę w prawo. Następnie,  na rozjeździe po przekroczeniu ulicy Browarnej (zachowaj tu szczególną ostrożność!), wybieramy lewą leśną ścieżkę. Przez ponad 0,5 km przemieszczamy się równolegle do szosy, aż do asfaltu, gdzie wybieramy pierwszą możliwą drogę w prawo (musimy tu przejechać przez drewniany most). Trzymaj się oznaczeń zielonego szlaku rowerowego, a po 1 km dotrzesz do grobli na Młyńskim Stawie. Za nią będziemy kontynuować jazdę wzdłuż zbiornika, jednak już po asfalcie.

Od tego momentu zwróć uwagę na czarne znaki rowerowe. Przygotuj się na atrakcje: dalej przejeżdżamy pod wiaduktem kolejowym, aby przez prawie 8 km zjeżdżać stromym zjazdem koryta rzeki Cybiny. Tutaj niestety nie obejdzie się bez zejścia z rowerów. Po przejściu pod ruchliwą wielopasmową trasą wylotową, trzeba wnieść rower po schodach na górę. Dalej znów podążamy za czarnymi znakami rowerowymi – skręcamy w lewo, jadąc dalej 200 m na wschód.

Gdy miniesz Jezioro Swarzędzkie, skręć w prawo, w ulicę Strzałkowską. Po ok. 0,5 km zjedź na leśną drogę, biegnącą bliżej brzegu jeziora. Czeka Cię tu niedługi, ale stromy i wymagający podjazd. Za nim wyjedziesz na asfalt – kieruj się w prawo. Wkrótce miniesz stadninę koni, za którą skręcisz ponownie w prawo, by wjechać do Gruszczyna.  Po chwili wjeżdżamy w ulicę Mechowską – rozpoznasz ją po utwardzeniu płytami. Tutaj zignoruj znaki szlaku rowerowego i jedź dalej prosto. Musisz przekroczyć dwie linie kolejowe oraz ruchliwą trasę Poznań-Gniezno.

Kilkaset metrów dalej przygotuj się na stromy zjazd, którym zjedziesz do Mechowa nad Rzeką Główną. Nie rozpędzaj się! Na końcu zjazdu na rowerzystów czeka „pułapka”: piaszczysty fragment drogi, na którym łatwo o upadek.  Niestety, na tej trasie możesz spodziewać się jeszcze kilku takich odcinków. Jeśli Twój rower nie posiada szerokich opon, prawdopodobnie na podjeździe za rzeką będziesz musiał z niego zsiąść.

Za podjazdem, na skrzyżowaniu leśnych dróg, jedziemy prosto. Tutaj wjeżdżamy na żółty szlak pieszy, którym, jadąc przez Kicin, dotrzemy aż na szczyt Dziewiczej Góry.

Trzymaj się żółtego szlaku pieszego. Po drodze miniesz charakterystyczny punkt: drewniany kościół św. Józefa. Bez wątpienia poczujesz, gdy zacznie się podjazd pod Dziewiczą Górę. Stroma droga jest prawdziwym sprawdzianem dla mięśni. Sprawdź, czy dasz radę nie zsiadać z roweru!

Gdy dotrzesz na szczyt Dziewiczej Góry, weź pod uwagę wejście na szczyt przeciwpożarowej wieży obserwacyjne. Warto! Zobaczysz z niej panoramę Puszczy Zielonka i Poznania.

Żeby zjechać z Dziewiczej Góry, wybierz  niebieski szlak pieszy. Po chwili szlak odbije w lewo. Od tego momentu, prawie do samych Owińsk, kieruj się niebieskimi znakami. Jedź ostrożnie, bo droga jest raczej stroma. Przez następne 2 km będziemy poruszać się krętą, leśną drogą., aż doprowadzi nas do leśniczówki Annowo. Po wyjechaniu z lasu nadal jedziemy prosto, szeroką drogą między polami. Dalej, za pierwszymi zabudowaniami Miękowa, skręcamy w prawo, a po następnych 700 metrach – w lewo. Po upływie kolejnego kilometra, niebieski szlak skręca na wschód – my jednak wybieramy drogę w lewo, czarnym szlakiem pieszym. Ok. 50 m za torami kolejowymi skręcamy w prawo, w ulicę Dworcową.

Jesteśmy w Owińskach!

Tu nasza trasa się kończy – do Poznania najwygodniej jest wrócić pociągiem.

Biuro obsługi klienta

Masz problem z funkcjonowaniem serwisu? Odezwij się do nas. Pomożemy!